Kost og sundhed

Kost og sundhed hænger nøje sammen med trivsel. I Brahesmindes Børnehuse sørger vi for at lære, hvad en sund opvækst er og dermed skabe gode forudsætninger for sunde vaner

I vuggestuen får børnene mad hver dag. Vi sørger for sunde og gode råvarer og giver gerne information om, hvad barnet spiser i løbet af dagen. Vi står for morgenmad, frokost og eftermiddagsmad.  

I børnehaven har børnene madpakker med hjemmefra. Vi står altid til rådighed med tips og gode råd vedrørende indhold. Madpakken kan ses som mors og fars lille kærligheds-hilsen til barnet, mens de selv er på arbejde. Om end det kan være fristende at putte lidt godter i madkassen, er det ikke noget, vi anbefaler.

Vi har en ugentlig maddag, hvor børn og voksne laver mad sammen. Vi har fokus på at servere retter, hvor børnene smager forskellige råvarer. 

Barnet er bedst tjent med en god og næringsrig madkasse, som kan dække dagens behov.

Frokostordning

Hvert andet år stemmes der blandt forældrene om indførelse af frokostordning. En ordning, hvor forældrene betaler for frokost og eftermiddagsmad hver dag og ikke skal stå med madpakker selv. Indtil videre er den dog ikke blevet valgt til.

Næste afstemning er i efteråret 2020.

Sundhed

Sundhed er ikke kun fravær af sygdom.

Vi ved, at trivsel er selve fundamentet for en sund psykisk og fysisk udvikling hos barnet. Trivsel er derfor et stort fokusområde i institutionen. 

Vi arbejder løbende med trivsel i hverdagen og har altid øje for på børnenes velbefindende. 

Vi arbejder med demokratisk dannelse, ved for eksempel, at lære børn om empati. Når man evner at tage hensyn til og drage omsorg for hinanden, fremmer det legekulturen og den gode omgangstone. Det fremmer også trivslen blandt børnene og man oplever sig selv, positivt og betydningsfuld for fællesskabet. 

Sundhedstyrelsens 10 kostråd:

  • Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv
  • Spis frugt og mange grønsager
  • Spis mere fisk
  • Vælg fuldkorn
  • Vælg magert kød og kødpålæg
  • Vælg magre mejeriprodukter
  • Spis mindre mættet fedt
  • Spis mad med mindre salt
  • Spis mindre sukker
  • Drik vand